مصوبات جلسه پانزدهم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور

شماره200/144441                                                                     1399/8/28

جناب آقای دکتر مجید اکبرپور

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

در اجرای مصوبه جلسه 54 شورای عالی فضای مجازی و آیین‌نامه داخلی کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی به پیوست متن مصوبات پانزدهمین جلسه کارگـروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی جهت انتشار در روزنامه رسمی کشور ارسال می‌گردد.

دبیر شورا و رییس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی ـ رضا باقری‌اصل

 

مصوبه شماره یک

با عنایت به نیاز سازمان‌های امور مالیاتی کشور و بورس و اوراق بهادار به سرویس الکترونیکی گواهی حصر وراثت برای ارایه خدمات الکترونیکی به ذینفعان خود مقرر شد:

1ـ با عنایت به اینکه سرویس اصالت‌سنجی احکام قضایی در مرکز ملی تبادل اطلاعات فعال است در گام نخست با ارایه شناسه رای (گواهی حصر وراثت) به این دو سازمان امکان دریافت تصویر رای مربوط به حصر وراثت برقرار شود.

2ـ دریافت کد ملی هر یک از وراث در هنگام دریافت تقاضای صدور گواهی حصر وراثت در اجرای قانون الزام استفاده از شماره ملی الزامی شود. قوه قضاییه نسبت به صحت‌سنجی هویت هر یک از وراث معرفی شده در تقاضای صدور گواهی حصر وراثت از پایگاه هویت ایرانیان مستقر در سازمان ثبت احوال کشور در ابتدای تشکیل پرونده و دریافت تقاضا اقدام نموده و در صورت وجود مغایرت در مشخصات هویتی صدور گواهی حصر وراثت منوط به رفع مغایرت در پایگاه هویت ایرانیان خواهد بود.

قوه قضاییه نسبت به ایجاد سرویس اطلاعات گواهی حصر وراثت در قالب ورودی (ارسال) کد ملی متوفی و خروجی شامل اقلام هویتی (کد ملی، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه) هر یک از وراث و نسبت با متوفی و قدرالسهم هر یک از وارث بر اساس قانون اقدام نماید این سرویس ظرف مدت سه ماه در مرکز ملی تبادل اطلاعات اجرایی شود.

4ـ به منظور پیشگیری از جعل و تضییع حقوق وارث یا وارثین متوفیان مقرر شد تا برنامه ایجاد سرویسی برای ارایه مشخصات (کد ملی، نام، نام خانوادگی؛ تاریخ تولد و نام پدر) وراث طبقه اول هر متوفی، ظرف مدت یک ماه توسط سازمان ثبت احوال به دبیرخانه کارگروه ارایه شود.

درخواست سازمان بورس اوراق بهادر برای دسترسی این سازمان به سرویس اصالت آرای قضایی تأیید و مقرر شد تا بر اساس شناسه یکتا آرای قضایی، صحت‌سنجی گواهی حصر وراثت ارایه شده به ارکان بورس انجام شود.

 

مصوبه شماره دو

با عنایت به درخواست سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) برای دریافت سرویس اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع‌المعامله برای اعمال در معاملات دولتی و جلسه کارشناسی در خصوص فرآیند ممنوع‌المعامله یا رفع آن در کشور مقرر شد:

1ـ سرویس موجود اعلام اشخاص ممنوع‌المعامله برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مورد تأیید قرار گرفت.

2ـ با عنایت به مرجعیت دادستانی کل در ابلاغ ممنوع‌المعامله یا رفع آن مقرر شد با هماهنگی دادستانی کل و مرکز امار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه این ابلاغ‌ها به صورت یک پایگاه اطلاعات متمرکز توسط قوه قضاییه ارایه شود.

3ـ برای داده‌های فاقد کد ملی که مربوط به سالهای قبل از 1392 می‌باشد طی برنامه‌ریزی مشخصی نسبت به احصا کد ملی این افراد با همکاری سازمان ثبت احوال کشور و سایر نهادهای مربوط اقدام گردد و در خصوص افراد ممنوع‌المعامله که کد ملی شناسایی نشده یا نشود با نظر مراجع قانونی ذیربط تعیین تکلیف شود.

4ـ سازمان تعزیرات حکومتی موظف است ظرف مدت دو ماه نسبت به ایجاد تبادل الکترونیکی داده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ثبت احکام ممنوع‌المعامله صادره در این پایگاه اقدام نماید.

 

مصوبه شماره سه

حسب درخواست هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل فضای کسب وکار، وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان تأمین اجتماعی در خصوص استعلامهای مورد نیاز از پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مستقر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرر شد:

1ـ دسترسی هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل فضای کسب وکار، وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان تأمین اجتماعی به سرویس «اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی» تأیید و مقرر شد از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات این سرویس برقرار شود.

2 ـ با توجه به اینکه شرکتهای غیرفعال داده مربوط به مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره خود را در پایگاه ثبت شرکتها بروز رسانی یا اظهار ننموده‌اند، مقرر شد دستگاههای اجرایی بهره‌بردار از سرویس «اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی» در صورت عدم برگشت داده مشخصات هویتی اشخاص حقوقی، ارایه خدمت خود را موکول به تکمیل اطلاعات مربوط در پایگاه ثبت شرکتها نموده و با دریافت الکترونیکی اطلاعات هویتی شخص حقوقی فرایند ارایه خدمت ادامه یابد.

3ـ با عنایت به نیازمندی درج تاریخ شروع و انقضا انتصاب مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره در پایگاه ثبت شرکتها و اصلاح سرویس «اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی» برای افزودن این پارامترها توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرر شد ظرف مدت دو ماه نسخه جدید این سرویس آماده و به مرکز ملی تبادل اطلاعات ارایه شود.

 

مصوبه شماره چهار

برای توسعه و تکمیل ارایه الکترونیکی خدمات در نظام سلامت الکترونیکی مقرر شد:

1ـ سازمان غذا و دارو نسبت به ایجاد و دسترسی به 1ـ سرویس استعلام دارو با اقلام اطلاعاتی به شرح جدول پیوست و 2ـ استعلام تجهیزات پزشکی با استفاده از کد IRC و اقلام به شرح جدول پیوست به سازمان تأمین اجتماعی حداکثر تا پایان آبان ماه 1399 در مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نماید.

2ـ دسترسی سرویس نظام پزشکی در وضع موجود برای استعلام اعضای آن شامل اقلام ورودی (شماره نظام پزشکی) و خروجی (نام، نام خانوادگی و تخصص پزشک) به سازمان تأمین اجتماعی مصوب شد.

تبصره ـ سرویس برای وضعیت مطلوب توسط وزارت بهداشت با همکاری نظام پزشکی ظرف مدت یکماه تدوین و برای تصویب به کارگروه تعامل‌پذیری ارایه شود.

3ـ با راه اندازی سرویسهای استعلام مشخصات داروخانه و دفتر کار پزشک توسط وزارت بهداشت در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد.

4ـ وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تدوین اقلام اطلاعاتی و متدهای مورد نیاز برای استعلام پروانه‌های صادره توسط معاونت درمان وزارت بهداشت و همچنین سرویس پزشک خانواده اقدام و ظرف مدت 45 روز پیشنهاد مشترک خود را به کارگروه تعامل‌پذیری ارایه نمایند.

5 ـ حسب درخواست سازمان ثبت احوال کشور از وزارت بهداشت ایجاد سرویس ولادت مصوب و مقرر شد تا شرح اقلام و متد سرویس فوق با پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال جهت تصویب اقلام تبادل به کارگروه ارایه و حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب اجرایی شود.

6 ـ وزارت بهداشت مکلف گردید سرویس اعلام ولادت و فوت را در سرویسهای نسخه الکترونیکی درج نماید و سرویس مطابق بند 5 اقدام شود

 

مصوبه شماره پنج

1ـ دستور العمل احراز هویت بایومتریک برای خرید سیم کارت به شرح پیوست مورد تأیید قرار گرفت.

2 ـ با توجه به درخواست‌های واصله در خصوص ایجاد دسترسی به تعدادی از سرویس‌های موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات و بررسی کارشناسی، دسترسی دستگاههای اجرایی ذیل به سرویس‌های تعیین شده، مورد تأیید کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی قرار گرفت:

أ. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: سرویس شاهکار و چاپار، کد پستی و شرح نشانی، سرویس استعلام هویت، مکان اقامت قانونی اشخاص حقیقی، سرویس عکس اشخاص حقیقی برای خدمات بازدید حضوری از مشاغل صنایع دستی

ب. هیأت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب و کار: استعلام سو پیشینه و تصدیق اصالت اسناد، سرویس نظام وظیفه

ج. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی: سرویس استحقاق‌سنجی بیمه درمان، سرویس اصالت سو پیشینه، سرویس نظام وظیفه، مکان اقامت قانونی اشخاص حقیقی به منظور تغییرات موثر یا تغییرات خانوار در دریافت خدمات حمایتی

د. وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات: سرویس نظام وظیفه

ه. سازمان سنجش آموزش کشور: سرویس نظام وظیفه

و. وزارت صنعت معدن و تجارت: سرویس استعلام هویت

ز. سازمان تأمین اجتماعی: سرویس استعلام هویت

ح. شرکت سیمرغ: سرویس کد پستی و شرح نشانی

 

مصوبه شماره شش

با عنایت به نیاز قوه قضائیه، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان امور مالیاتی کشور، هیأت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب وکار و بیمه مرکزی به سرویس‌های الکترونیکی نیروی انتظامی برای ارایه خدمات الکترونیکی به ذینفعان خود و همچنین نیاز ناجا در خودروهای دولتی مقرر شد دبیرخانه با همکاری ناجا و سرویس گیرندگان موارد ذیل را نهایی نموده و به کارگروه ارایه شود.

1ـ ایجاد و پیاده سازی سرویس استعلام اصالت خودرو

2ـ سرویس اسقاط خودرو

3ـ سرویس مجوز شماره گذاری خودروهای دولتی

4ـ سرویس تائیدیه اماکن

5 ـ ارایه سرویس‌های ورود و خروج اتباع ایرانی و خارجی

6 ـ استعلام وضعیت خودرو اشخاص

7ـ استعلام پروانه کار اتباع خارجی

بند محرمانه: این بند به دلیل طبقه‌بندی محرمانه سوابق درخواست‌کنندگان، به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز ملی تبادل اطلاعات به‌عنوان مجریان مصوبه با طبقه‌بندی محرمانه ابلاغ گردید.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف