آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک

تصویبنامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک ابلاغ شد.

تصویبنامه مصوب جلسه مورخ 1400/03/09 هیات وزیران درخصوص "آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک" طی نامه شماره 27979 مورخ 1400/03/12 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

 

وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت کشور - وزارت راه و شهرسازی

وزارت امور اقتصادی و دارایی- سازمان حفاظت محیط­زیست

سازمان ملی استاندارد ایران

 

هيئت وزيران در جلسه 9/3/1400 به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (8) قانون هوای پاک - مصوب 1396- آیین­نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصويب کرد:

 

آیین ­نامه اجرایی ماده (8) قانون هوای پاک

ماده 1- در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

1- قانون: قانون هوای پاک - مصوب1396- 

2- سازمان: سازمان حفاظت محیط­ زیست.

3- سن مرز فرسودگی: سنی که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر می­باشند. این وسایل نقلیه موتوری مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی می­شوند.

4- وسیله نقلیه موتوری فرسوده: وسیله نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول موضوع ماده (2) این آیین­نامه، نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ نماید و مشمول محدودیت­های ماده (8) قانون می­شود.

ماده 2- جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری
به شرح زیر تعیین می‌شود:

ردیف

نوع وسیله نقلیه، سوخت و مشخصات فنی

سن  مرز  فرسودگی (سال)

تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی در سال

1

خودروی شخصی: شامل سواری، استیشن (ون)، سواری کار

15

2 مرتبه

(شش ماه یکبار)

2-1

خودروی عمومی شامل تاکسی سواری ، استیشن (ون)، سواری کار

بنزینی و دوگانه سوز

8

4 مرتبه

(سه ماه یکبار)

2-2

پایه گازسوز

10

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

2-3

برقی

14

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

3-1

وانت

پایه گاز سوز

14

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

3-2

بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی

13

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

4-1

اتوبوس درون شهری

دیزلی

8

4 مرتبه

(3 ماه یکبار)

4-2

پایه گازسوز

10

4 مرتبه

(3 ماه یکبار)

4-3

برقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
- مصوب 1389-

20

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

5-1

مینی بوس و میدل باس درون و برون شهری

دیزلی

8

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

5-2

پایه گازسوز

10

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

5-3

برقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
- مصوب 1389-

20

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

6

اتوبوس برون شهری

10

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

7

کشنده، کامیون و کامیونت

16

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

8-1

موتورسیکلت

بنزینی کاربراتوری

5

2 مرتبه

(6 ماه یکبار)

8-2

بنزینی انژکتوری

6

2 مرتبه

(6 ماه یکبار)

8-3

برقی

12

2 مرتبه

(6 ماه یکبار)

9

سواری دولتی

13

3 مرتبه

(4 ماه یکبار)

 

تبصره 1- تعداد دفعات معاینه فنی خودروهای شخصی ردیف (1) جدول موضوع این ماده، پنج سال پس از گذشتن از سن مرز فرسودگی به سه مرتبه در سال (هر 4 ماه یکبار) افزایش می­یابد.

تبصره 2- تردد وسایل نقلیه ردیف­های (2-1) و (8-1) جدول (تاکسی و موتورسیکلت) با سامانه سوخت­رسانی کاربراتوری، در شهرهای دارای اولویت آلایندگی طبق بند (3) ماده (1) آیین­نامه فنی  در زمینه کنترل و کاهش آلودگی­ها (موضوع ماده (2) قانون هوای پاک) از ابتدای سال 1401 ممنوع می­باشد و مشمول کلیه محدودیت­های خودرو فرسوده مندرج در ماده (8) قانون می­شوند.

تبصره 3- تغییر پلاک انواع وسایل نقلیه عمومی به شخصی به علت کارکرد بالاتر وسایل نقلیه عمومی و افت عملکردی، ایمنی و محیط­زیستی آنها، ممنوع می­باشد.

تبصره 4- در صورت بازسازی اساسی اتوبوس­های حمل و نقل عمومی درون شهری طبق دستورالعمل مشترک وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط­زیست، پنج سال به سن مرز فرسودگی آنها اضافه می­شود.

تبصره 5- تردد خودروهای کاربراتوری در محدوده­ نواحی کم انتشار (LEZ)  و ممنوعه وفق ماده (18) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی – مصوب 1389- در شهرهای دارای اولویت آلایندگی (طبق بند (3) ماده (1) آیین­نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی­ها (موضوع ماده (2) قانون هوای پاک)، از ابتدای سال 1401 ممنوع می­باشد.

ماده 3- برای خودروهای سنگین و نیمه­سنگین، سبک و موتورسیکلت با قوای محرکه ترکیبی (هیبریدی) سن مرز فرسودگی براساس قوه محرکه احتراقی بوده و نسبت به وسایل نقلیه دارای قوای محرکه صرفاً احتراقی، دو سال به  سن مرز فرسودگی آنها اضافه می­شود.

ماده 4- در موارد زیر، دو سال به سن مرز فرسودگی موضوع جدول موضوع ماده (2) این آیین‌نامه اضافه می­شود:

1- کلیه خودروهای دیزلی در صورت نصب پالایش­گر (فیلتر) دوده استاندارد حداقل یک­سال قبل از رسیدن به سن مرز  فرسودگی جدول موضوع ماده (2) این آیین­نامه.

2- تعویض واکنش­ساز (کاتالیست) استاندارد و سامانه (سیستم) آلایندگی اگزوز برای تاکسی­های ردیف (2-1) و (2 ـ 2) جدول موضوع ماده (2) این آیین­نامه.

تبصره- سازوکار اجرایی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط­زیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ظرف سه ماه تدوین و ابلاغ می‌شود.

ماده 5- وزارت کشور موظف به تشدید نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی کلانشهرها با افزایش بازرسی سرزده و حضور نیروی ناظر مقیم از طریق شهرداری­ها می­باشد. دستورالعمل نحوه تشدید نظارت، ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین­نامه توسط وزارت کشور و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ می­شود.

ماده 6- وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند سازوکار لازم را از طریق سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور به نحوی فراهم نمایند که پس از انجام آزمون­های برخط معاینه فنی، نتیجه فرایند آزمون وسیله نقلیه شامل غیر فرسوده، سن مرز فرسودگی، وسیله نقلیه فرسوده و تعداد دفعات متوالی مردودی وسیله نقلیه در سامانه و برگ معاینه فنی مربوط به مالک وسیله نقلیه درج شود.

ماده 7- به جهت حفظ سطح ایمنی و آلایندگی خودروها در محورهای مواصلاتی کشور، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین­نامه نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه فاقد گواهی معاینه فنی و خودروهای فرسوده به کلیه دوربین­های نظارتی در محورهای جاده­ای برون­شهری اقدام نمایند.

ماده 8- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برابر تبصره (1) ماده (6) و ماده (8) قانون، نسبت به اعمال جریمه تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی و خودروهای فرسوده مندرج در جدول جریمه­های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اقدام نماید.

ماده 9- آن­ دسته از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر که در طرح­های نوسازی اعلام­شده توسط دولت ثبت نام نموده­اند، تا زمان تحویل خودروی جدید از مقررات مربوط به خودروهای فرسوده موضوع ماده (8) قانون مستثنی می­باشند.

تبصره - در صورتی که خودروهای جدید موضوع طرح­های مذکور در این ماده آماده تحویل باشند و مالکان خودروهای مربوط از انجام اقدامات تکمیلی و یا پرداخت مبالغ مربوط به خرید خودروی جدید در موعد مقرر استنکاف نمایند، استثنای موضوع این ماده درخصوص خودروهای مذکور از تاریخ پایان فرصت اقدام مالکان آنها لغو می­شود. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارتخانه­های کشور و راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیط­زیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می­شود.

ماده 10- خودروهای مربوط به آیین­نامه شناسایی و صیانت از وسیله­های نقلیه تاریخی موضوع تصویب­نامه شماره73671/ت50243هـ مورخ 17/6/1395، از شمول این آیین­نامه مستثنی می­باشند.

ماده 11- از تاریـخ ابـلاغ ایـن آیین­نامه، بند (4) تصـویب­نامه شمـاره 92308/ت40587ک مورخ 7/6/1387، بند (1) تصویب­نامه 212326/ت46320هـ مورخ 16/12/1390، ماده (5) تصویب­نامه شماره 120671/ت50891هـ مورخ 14/10/1393 و تصویب­نامه شماره 95200/ت55074هـ مورخ 18/7/1397 لغو می­شوند.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رييس ­جمهور

پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور
dotic.ir