اساسنامه صندوق کارآفرینی امید

تصویبنامه هیات وزیران درخصوص اساسنامه صندوق کارآفرینی امید ابلاغ شد.

تصویبنامه مصوب جلسات مورخ 1396/12/27 و 1400/06/28 هیات وزیران درخصوص "اساسنامه صندوق کارآفرینی امید" طی نامه شماره 81540 مورخ 1400/08/01 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت کشور

وزارت جهادکشاورزی وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت ورزش و جوانان

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران - نهاد ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

 

هیئت وزیران در جلسات 27/12/1396 و 28/6/1400 به پیشنهاد نهاد ریاست جمهوری
و به استناد بند (و) تبصره (12) قانون بودجه سال 1396 کل کشور، اساسنامه صندوق کارآفرینی امید را به شرح زیر تصویب کرد:

 

اساسنامه صندوق کارآفرینی امید

ماده 1 صندوق کارآفرینی امید که در این اساسنامه به اختصار "صندوق" نامیده می­شود، به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است.

ماده 2- مدت فعالیت صندوق نامحدود است.

ماده 3- مرکز اصلی صندوق تهران است و می­تواند به منظور تحقق اهداف و انجام وظایف خود با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به تأسیس شعب جدید اقدام نماید.

ماده 4 سرمایه صندوق مبلغ بیست و سه هزار و ششصد و نوزده میلیارد و هشتصد و بیست و یک میلیون و چهارصد و شصت هزار و دویست و هفتاد و نه (279ر460ر821ر619ر23) ریال می­باشد.

ماده 5- منابع مالی صندوق عبارت است از:

الف- کمک­های فنی و اعتباری دولت و وجوه اداره­شده و سایر اعتبارات مندرج در قوانین و مقررات مربوط.

ب- اقساط دریافتی تسهیلات و وام­های اعطایی.

پ- تسهیلات قرض­الحسنه اعطایی شبکه بانکی.

ت-کمک­ها و هدایای نقدی و غیرنقدی و تسهیلات اعطایی اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و بین­المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ث-کمک­های فنی و اعتباری دستگاه­های اجرایی، بانک­ها، مؤسسات اعتباری و بیمه­ها.

ج- درآمد ناشی از فعالیت­های صندوق اعم از کارمزد تسهیلات اعطایی، سود حاصل از انواع سپرده­های بانکی، عواید حاصل از خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت.

چ- درآمد حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول.

ح- درآمدهای وقفی و نذورات به عنوان منبع تأمین مالی خرد اسلامی.

خ - سایر منابع مالی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره- صندوق به عنوان قائم مقام قانونی صندوق مهر امام رضا (ع) است و منابع مالی و سرمایه متعلق به صندوق مهر امام رضا(ع) به جز اباحه و هبه به عنوان خاص و موقوفات و نذورات داده شده در زمان فعالیت صندوق با نام مهر امام رضا(ع) حسب مورد جزو منابع مالی و برعهده صندوق خواهد بود.

ماده 6- موضوع فعالیت و حدود عملیات صندوق به شرح زیر است:

الف - تجهیز منابع مالی (به غیر از سپرده­های مردمی) جهت فعالیت­های اعتباری، اعطای انواع تسهیلات مالی از طریق بانک­های عامل، مؤسسات اعتباری و صندوق­های قرض­الحسنه مجاز و ارایه خدمات الکترونیکی و نیز کمک مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت مناطق روستایی و محروم کشور.

ب- اعطای تسهیلات به منظور حمایت، توانمندسازی و ساماندهی زنجیره­های تولید، خوشه­های کسب و کار، پشتیبانان مشاغل خانگی، خویش­فرمایی و ایجاد و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک و نیز حمایت از طرح­های کارآفرینی از جمله اجتماعی و دانش آموزی.

پ - قبول و اعطای عاملیت ارایه خدمات مالی از جمله وجوه اداره­شده، کمک­های فنی و اعتباری و یارانه سود تسهیلات در راستای اهداف صندوق در چهارچوب ضوابط و تعهدات مندرج در تفاهم­نامه‌ها و قراردادهای منعقده.

ت- اعطای تسهیلات به صورت شبکه­سازی و نشان تجاری (نمانام) با مشارکت کلیه سازمان­ها و ذی­نفعان و کارآفرینان برای ایجاد اشتغال پایدار.

ث- اعطای تسهیلات اشتغال، ازدواج، ساخت، تأمین و تعمیرات مسکن و رفع نیازهای ضروری مانند هزینه‌های تهیه جهیزیه، درمان بیماری و کمک هزینه­های تحصیلی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و گروه­های اجتماعی کم درآمد.

ج - انجام امور مربوط به جذب منابع پولي به غیر از سپرده­های اشخاص حقیقی و حقوقی در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه.

چ- قبول و انجام وظایف وکالت، وصایت، نظارت، تولیت، نمایندگی و اداره امور مربوط به اموال مشتریان طبق قوانین و مقررات مربوط.

ح- قبول و جمع‌آوري كمك‌هاي بلاعوض نقدي و هدايای سازمان‌ها، نهادهاي دولتي و عمومي غيردولتي و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي در جهت تقويت بنيه‌ي مالي صندوق.

خ- تحصيل وام و اعتبار از داخل و خارج از كشور با رعايت قوانین و مقررات مربوط.

د- انعقاد قرارداد و تأمین منابع مالی مربوط جهت ارایه خدمات فنی، مالی و مشاوره­ای، آموزشی و تحقیقاتی و توانمندسازی و بازاریابی در حوزه وظایف اشتغال و کارآفرینی.

ذ- ایجاد نظام تأمین مالی خرد به منظور اعطای تسهیلات.

ر- خرید سهام صندوق­های خرد محلی، منطقه­ای یا محصولی تخصصی یا بانک­های موضوعی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ز- تأسیس، بهره­برداری و توسعه مراکز حمایتی نظیر مراکز شتاب دهنده با هدف راهبری تخصصی و ایجاد زنجیره حمایتی هم­افزا در راستای اهداف و مأموریت­های صندوق.

ژ- ایجاد شرکت‌ها و موسسات وابسته با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره- همچنین صندوق در راستای اهداف حمایتی و به منظور تجهیز و تخصیص منابع و سپرده­های قرض­الحسنه، نسبت به ایجاد یک صندوق قرض­الحسنه چندشعبه­ای در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام می­نماید. پس از تشکیل صندوق قرض­الحسنه چندشعبه­ای، منابع و سپرده­های قرض­الحسنه و متناظر با آن، مانده قرض­الحسنه اعطایی به صندوق مذکور انتقال خواهد یافت.

ماده 7- ارکان صندوق عبارت است از:

الف - هیئت امنا.

ب - هیئت مدیره.

پ -  مدیر عامل.

ت -  بازرس قانونی(حسابرس).

ماده 8- اعضای هیئت امنا عبارتند از رییس جمهور یا نماینده ایشان (رییس هیئت امنا)، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی،  امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور.

تبصره- دبیری هیئت امنا بر عهده مدیر عامل صندوق است و در جلسات بدون حق رأی شرکت می‌کند.

 

 

ماده 9- وظایف و اختیارات هیئت امنا به شرح زیر است:

الف - بررسی و تصویب خط مشی و سیاست­های کلان صندوق.

ب - بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه و صورت­های مالی با توجه به گزارش بازرس قانونی.

پ- بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه.

ت - تعیین حقوق و مزایا و پاداش هیئت مدیره و مدیر عامل در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط

ث -  انتخاب بازرس قانونی و تعیین حق­الزحمه­ وی.

ج - بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

چ - اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر و اصلاح اساسنامه صندوق و ارایه آن به هیئت وزیران جهت تصویب.

ح - اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی که از طرف مدیر عامل و یا هیئت مدیره به هیئت امناء پیشنهاد می­گردد در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ماده 10- جلسات هیئت امنا حداقل یک­بار در سال و با دعوت کتبی دبیر با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای اعضا معتبر است و به وسیله دبیر هیئت امنا ابلاغ می­گردد.

تبصره- هیئت امنا می‌تواند از اعضای هیئت مدیره جهت شرکت در جلسات دعوت به عمل آورد. حضور بازرس در جلسات هیئت امنا بلامانع است.

ماده 11- هیئت مدیره صندوق از پنج عضو (حداقل دو عضو موظف) تشکیل و اعضای آن به پیشنهاد سرپرست نهاد ریاست جمهوری در چهارچوب مفاد این اساسنامه و تصویب هیئت امنا و برای مدت چهار سال منصوب می­شوند.

تبصره 1- هیئت مدیره موظف است در اولین جلسه خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان نایب رییس انتخاب کند.

تبصره2-پس از انقضای مدت مأموریت هیئت مدیره و در صورتی که هیئت مدیره جدید انتخاب نشده باشد هیئت مدیره تا انتخاب و قبولی هیئت مدیره جدید کماکان به وظایف خود در صندوق ادامه می‌دهد و مسئولیت اداره امور صندوق را برعهده خواهد داشت.

تبصره3- انتخاب مجدد افراد موضوع این ماده برای یک دوره دیگر بلامانع است.

ماده 12- اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل باید دارای شرایط زیر باشند:

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

ب- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

پ- اعتقاد به دین مبین اسلام.

ت- دارا بودن حسن شهرت و وثاقت و امانت‌داری و نداشتن سابقه کیفری مؤثر.

ث- عدم سوء پیشینه موضوع بند (الف) ماده (35) قانون پولی و بانکی کشور – مصوب 1351 - .

ج- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط با اولویت رشته‌های مالی، اقتصادی، حقوقی، مدیریتی و کارآفرینی.

چ- دارا بودن حداقل سه سال سابقه فعالیت مرتبط با موضوع فعالیت بانکی و مؤسسات مالی و اعتباری برای مدیرعامل و دو عضو موظف هیئت مدیره

ماده 13- وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر است:

الف - اجرای تصمیمات و مصوبات هیئت امنا.

ب - بررسی و ارائه برنامه و بودجه سالانه به هیئت امنا.

پ -  بررسی و تأیید گزارش سالانه و صورت حساب­های صندوق برای تسلیم به بازرس قانونی.

ت -  رسیدگی و اظهارنظر نسبت به گزارش­های مدیرعامل جهت طرح در هیئت امنا.

ث- تصویب دستورالعمل‌های مربوط به عملیات صندوق، کارمزد و شرایط کلی قراردادهای عملیاتی، اعتباری و تسهیلاتی صندوق.

ج- ارایه پیشنهاد درخصوص تغییر و یا اصلاح مفاد اساسنامه و یا سایر موارد جهت اتخاذ تصمیم هیئت امنا.

چ - تصمیم‌گیری در زمینه جمع­آوری، ساماندهی، مصرف و حسب مورد خرید، فروش، اجاره، رهن، نذورات، هدایا، خیرات، موقوفات و نظایر آن در مورد اموال صندوق.

ح- تصمیم­گیری در زمینه فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد بر احتیاج صندوق در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط پس از اخذ مجوز از هیئت امنا و واریز عواید حاصل از آن به حساب صندوق به منظور افزایش سرمایه.

خ - بررسی و تصویب تشکیلات کلان صندوق و اصلاحات بعدی آن به پیشنهاد مدیرعامل.

د - بررسی پیشنهاد مدیرعامل در خصوص آیین­نامه­های اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی صندوق و ارایه آن به هیئت امنا برای تصویب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ذ -  نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه، آیین­نامه­ها، مقررات و بودجه صندوق.

ر- اتخاذ تصمیم نسبت به بخشودگی و یا اعمال تخفیف درخصوص تمام یا قسمتی از جریمه­های قراردادی.

تبصره- هیئت مدیره می‌تواند وظایف و اختیارات موضوع بندهای (ث)، (چ)، (ح) و (ر) این ماده را با حفظ مسئولیت به مدیرعامل تفویض کند.

ماده 14- جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه یک­بار به دعوت رییس هیئت مدیره و یا مدیرعامل تشکیل و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می­یابد و تصمیمات متخذه همواره با رأی موافق اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.

ماده 15- مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی صندوق است که به پیشنهاد سرپرست نهاد ریاست جمهوری و تصویب هیئت مدیره در چهارچوب مفاد این اساسنامه، برای مدت چهار سال منصوب می­گردد و تا زمانی که تجدید انتخاب مدیرعامل به عمل نیامده باشد در مقام خود باقی خواهد ماند.

تبصره- انتخاب مجدد مدیرعامل برای یک دوره بلامانع است.

ماده 16- مدیرعامل می تواند عضو هیئت مدیره نیز باشد که به عنوان یکی از اعضای موظف خواهد بود.

ماده 17- وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است:

الف - اجرای مصوبات هیئت مدیره و هیئت امنا و انجام کلیه امور قانونی و اداری و اجرایی مطابق برنامه و بودجه مصوب.

ب - تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورت­های مالی و گزارش عملکرد سالانه جهت ارایه به هیئت مدیره.

پ- نمایندگی صندوق در مقابل کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و عمومی و وزارتخانه­ها و ادارات و سازمان­های دولتی و مؤسسات خصوصی داخلی و بین­المللی و مراجع قضایی، ثبتی و مشابه آنها با حق توکیل به غیر ولو به طور مکرر.

ت - نصب و عزل مأموران و کارکنان صندوق و تعیین شغل، ترفیع و تعلیق و اخراج و اجرای سایر شرایط استخدامی با رعایت قوانین و در چهارچوب آیین‌نامه اداری و استخدامی صندوق.

ث - افتتاح انواع حساب‌های سپرده و سایر حساب­های مشابه نزد بانک­ها و مؤسسات مالی و اعتباری.

ج - تهیه آیین­نامه­های مالی- معاملاتی و اداری و استخدامی و رفاهی صندوق و ارایه آن به هیئت مدیره.

چ - اتخاذ تصمیم نسبت به منابع، مصارف، اخذ و اعطای وام، اعتبار و تسهیلات با رعایت خط مشی­ها و سیاست­های کلی مصوب هیئت امنای صندوق در چهارچوب دستورالعمل‌ها و بودجه مصوب.

ح - اتخاذ تصمیم نسبت به وصول مطالبات صندوق و پرداخت دیون آن اعم از مطالبات معوق، مشکوک­الوصول و لاوصول با رعایت مقررات صندوق.

خ- قبول تعهد - ظهرنویسی - پرداخت و واخواست اوراق تجاری و انجام هر نوع معامله (خرید و فروش) و انعقاد کلیه قراردادها و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقاله و واگذاری و اجرای آنها نسبت به فعالیت­های صندوق و حقوق و اسناد و اوراق بهادار به هر شکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی داخلی و بین­المللی و تحت هرگونه شرایط در حدود موضوع صندوق و یا مربوط به آن در چهارچوب قوانین و مقررات.

د - انجام معاملات قطعی، شرطی، اجاره و استیجار، واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و رهن گذاردن اموال صندوق اعم از منقول و غيرمنقول و فك آن و تخلیه عین مستأجره.

ذ- انتقال و واگذاری اموال یا تحصیل هرگونه حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ر- اقامه و تعقيب و دفاع از هرگونه دعوي اعم از حقوقي، كيفري، ثبتي و غيره و انصراف و استرداد آن با داشتن تمام اختيارات راجع به امر دادرسي در كليه‌ي مراجع و دادگاه‌ها و دادسراها و اجراها و در كليه‌ي مراحل اعم از بدوي، تجدیدنظرخواهی، فرجامي و غيره با حق مصالحه و سازش با رعایت قوانین مربوط، تفويض امضا و اختيار و تعيين وكيل با حق توكيل به غير به طور مكرر ز- تأسیس، ادغام و انحلال شعب صندوق در هر نقطه‌ای از کشور در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ژ- تصویب تشکیلات تفصیلی صندوق و تغییر و اصلاح عناوین پست­های سازمانی در چهارچوب تشکیلات کلان مصوب.

س - انجام ساير وظايف و اختياراتي كه طبق قوانين و مقررات بر عهده‌ي مديرعامل قرار مي‌گيرد.

ماده 18- مديرعامل مي‌تواند بخشي از اختيارات را به موجب ابلاغ كتبي با ذكر موارد به هر يك از مدیران و كاركنان صندوق به تشخيص و مسئوليت خود تفويض کند.

تبصره- نحوه افتتاح حساب و هرگونه دریافت و پرداخت­ها در واحدهای استانی صندوق در آیین‌نامه مالی معاملاتی صندوق تعیین می‌شود.

ماده 19-كليه‌ اسناد و اوراق مالي، معاملاتي و تجاري و اسناد تعهدآور صندوق با امضاي ثابت مديرعامل و يك نفر از اعضاي هيئت مديره با مهر صندوق معتبر است و ساير اسناد و مكاتبات با امضاي مديرعامل مجري است. در مورد وجوهی که از محل درآمد عمومی در اختیار صندوق قرار می­گیرد رعایت مواد (31) و (76) قانون محاسبات عمومی کشور الزامی است.

تبصره- عضو هیئت مدیره موظف دارنده امضای مجاز می‌تواند بخشی از اختیارات را به موجب ابلاغ کتبی با ذکر موارد به هر یک از مدیران یا کارکنان صندوق به تشخیص و مسئولیت خود تفویض کند.

ماده 20- انجام وظايف بازرس قانوني(حسابرس) صندوق بر عهده‌ي سازمان حسابرسي است.

ماده 21- وظايف و اختيارات بازرس قانوني (حسابرس) به شرح است:

الف - نظارت بر اجراي قوانین و مقررات و آيين‌نامه­ها‌ي صندوق.

ب - رسيدگي و اظهارنظر نسبت به حساب‌ها و ترازنامه سالانه‌ صندوق با گواهي صحت ارقام و تهيه‌ گزارش‌هاي لازم جهت تقديم به هیئت مدیره و هيئت امنا.

پ - انجام ساير وظايف و تكاليف مندرج در این اساسنامه و قوانين و مقررات مربوط و ارجاعی هیئت امنا.

تبصره- انجام وظایف بازرس نباید اختلالی در امور جاری صندوق ایجاد نماید ولي مي‌تواند نظرات خود را كتباً به مديرعامل يا هيئت مديره اطلاع دهد.

ماده 22- سال مالي صندوق از اول فروردين ماه هر سال تا پايان اسفندماه همان سال است.

ماده 23- مازاد درآمد بر هزينه و مانده‌ منابع مالي صندوق ناشی از فعالیت­های صندوق اعم از کارمزد تسهیلات اعطایی، سود حاصل از سپرده‌های بانکی، عواید حاصل از خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت در هر سال مالي با تصويب هيئت امنا حسب مورد به حساب ذخاير يا منابع و یا نهایتاً با رعایت مفاد این اساسنامه به حساب سرمایه صندوق اضافه مي‌گردد.

ماده 24- صورت‌هاي مالي صندوق باید حداقل سي روز قبل از تشكيل جلسه‌ سالانه‌ هيئت امنا بايد از طريق هيئت مديره در اختيار بازرس قانونی (حسابرس) صندوق قرار گيرد تا پس از رسيدگي از طرف بازرس قانونی (حسابرس) در قالب يك گزارش توسط هيئت مديره به هيئت امنا تسليم گردد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 27943/102 مورخ 24/7/1400 شورای نگهبان تأیید
شده است.

محمد مخبــر

معاون اول رييس­جمهور

دریافت متن کاملdownlod

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف