مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور

شماره 1/55278                                                                        1400/04/07

کلیه دستگاه‌های اجرایی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری‌های کلان‌شهرها

با استناد به ماده‌(4) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده‌(5) اساسنامه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بند "6" ماده‌(3) آیین‌نامه داخلی شورا، در اجرای بند «ت» ماده‌68 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تحقق هدف ارتقا 30 رتبه‌ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی ( EGDI ) به‌منظور تبیین و تسریع تکالیف دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات الکترونیکی تعیین‌شده در جلسه مورخ 25 خرداد 1400، مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (برنامه اقدام رشد شاخص‌های توسعه دولت الکترونیکی) که به تائید رئیس محترم جمهور رسیده است، شامل یک مقدمه یازده ماده‌و پنج تبصره‌به شرح پیوست ابلاغ می شود.

شایان‌ذکر است؛ مستندات مصوبه در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نگهداری می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ محمدجواد آذری جهرمی

 

مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور برنامه اقدام رشد شاخص‌های توسعه دولت الکترونیکی (موضوع‌بند «ت» ماده‌68 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ارتقاء 30 رتبه‌ای دولت الکترونیکی)

در اجرای بند «ت» ماده‌68 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تحقق هدف ارتقا 30 رتبه‌ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی ( EGDI ) با عنایت به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی‌های منتشره در ابتدای قانون برنامه ششم توسعه در سال 2016 با کسب امتیاز 0.4649 در رتبه 106 قرار داشت. با اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر وامید در سال 2020 با کسب امتیاز 0.6593 در رتبه 89 بین 192 کشور قرارگرفته است، نظر به اینکه دور جدید ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیکی در نیمه اول سال 1400 (2021 میلادی) انجام و نتایج آن در سال 1401 (2022 میلادی) منتشر خواهد شد برای تحقق هدف تعیین‌شده در قانون برنامه ششم، شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور الزامات و تکالیف زیر را برای دستگاه‌های اجرایی تصویب نمود.

ماده‌1ـ دستگاه‌های اجرایی متولی هریک از خدمات ذیل مکلف هستند با فوریت و حداکثر ظرف یک ماه خدمات مذکور را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران استقرار دهند.

 

ردیف

عنوان خدمت

دستگاه اجرایی

1        

درخواست صدور شناسنامه

سازمان ثبت‌احوال کشور

2        

درخواست گواهی وفات

سازمان ثبت‌احوال کشور

3        

درخواست گواهی وضعیت ازدواج

سازمان ثبت‌احوال کشور

4        

درخواست صدور کارت هوشمند ملی

سازمان ثبت‌احوال کشور

5        

ثبت تغییر نشانی محل اقامت

وزارت راه و شهرسازی / سازمان ثبت‌احوال کشور

6        

درخواست برای خریدوفروش املاک

وزارت راه و شهرسازی

7        

درخواست مجوز ساخت‌وساز

شهرداری‌ها /دهیاری‌ها

8        

درخواست مجوز کسب‌وکار (پروانه کسب)

اتاق اصناف/ شهرداری‌ها

9        

پرداخت قبوض خدماتی (آب، گاز، برق) و عوارض شهری

شرکت‌های آبفا / توانیر/ گاز /شهرداری‌ها

10     

درخواست مجوزهای زیست‌محیطی

سازمان حفاظت محیط‌زیست

11     

ثبت‌نام آزمون استخدام دولتی به‌صورت آنلاین

سازمان سنجش آموزش کشور

12     

درخواست ویزا

وزارت امور خارجه

13     

درخواست مجوز رانندگی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

14     

درخواست برای حفاظت اجتماعی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

15     

درخواست شماره‌گذاری و تعویض پلاک وسایل‌نقلیه

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

16     

ثبت شکایات از طریق پلیس

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

17     

پرداخت جریمه‌های رانندگی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

18     

ثبت و شروع فعالیت اشخاص حقوقی

سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور / وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

19     

پرداخت مالیات بر درآمد، ارث، نقل‌وانتقال

سازمان امور مالیاتی کشور

20     

پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده

سازمان امور مالیاتی کشور

 

تبصره‌1ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی با فوریت خدمات 20 گانه جدول فوق را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند پیاده‌سازی و راهنمایی کاربری آن‌ها را اطلاع‌رسانی عمومی کند.

تبصره‌2ـ به‌منظور جلوگیری از دوباره‌کاری و تضییع اموال عمومی سازمان اداری و استخدامی API دسترسی به خدمات دولت، شناسنامه‌ها و ارزیابی رضایت از کاربری خدمات را حداکثر ظرف 15 روز فراهم و در اختیار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ( IRAN.GOV.IR ) قرار دهد.

ماده‌2ـ  سازمان فناوری اطلاعات ایران با بهره‌گیری از زیرساخت‌های پیام ایران امکان شخصی‌سازی خدمات الکترونیکی دولت را ظرف یک ماه برای کاربران فراهم نماید.

ماده‌3ـ سازمان ثبت‌احوال کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف‌اند ارائه الکترونیکی درخواست برای گواهی ولادت، صدور شناسنامه و ثبت واقعه فوت را مهیا و در دسترس قرار دهند.

ماده‌4ـ سازمان ثبت‌احوال کشور ارائه درخواست کارت هوشمند ملی و المثنی، بازنشانی رمز کارت هوشمند ملی را کاملاً الکترونیکی انجام داده و مراجعه حضوری با تعیین نوبت به‌صورت الکترونیکی حسب خدمت فقط برای احراز هویت و دریافت اطلاعات بیومتریک انجام شود.

ماده‌5 ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است خدمات الکترونیکی درخواست صدور یا تعویض گواهینامه رانندگی، گذرنامه، نقل‌وانتقال خودرو و ثبت اعلان حادثه را در وبگاه خود و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ایجاد نموده و در صورت لزوم برای مراجعه حضوری زمان و مکان مراجعه برای دریافت خدمت را به‌صورت الکترونیکی به متقاضی اعلام کند.

ماده‌6 ـ به‌منظور آمادگی حضور در دوران پسا کرونا و عصر دیجیتال و افزایش مهارت و سواد دیجیتال دانش آموزان، وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سند سواد دیجیتال شامل تفکر رایانشی، برنامه‌نویسی/ کد نویسی، طراحی الگوریتم و سایر مفاهیم پایه سواد و مهارت دیجیتال برای سطوح مختلف آموزشی پیش‌دبستان، دبستان، متوسطه و معلمان را تدوین و ابلاغ نمایند. مهارت‌های روزآمد ازجمله مهارت‌های برنامه‌نویسی باید در ساعات درسی رسمی تمام پایه‌های تحصیلی پیش‌بینی شود

تبصره‌1ـ وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به تکمیل و تدوین موارد آموزش مهارتی جهت معلمان به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام نماید که آموزش مهارت برنامه‌نویسی/کد نویسی برای دانش آموزان از سال تحصیلی 1401ـ1400 آغاز شود.

تبصره‌2ـ وزارت آموزش‌وپرورش مکلف اقدامات لازم را جهت تصویب سند سواد دیجیتال یا هرگونه مصوبه لازم برای اجرایی شدن ماده‌فوق را از مراجع ذی‌ربط به‌ویژه شورای عالی آموزش‌وپرورش به عمل آورد.

تبصره‌3ـ اسناد و مدارک تحصیلی الکترونیکی ارائه‌شده توسط وزارت آموزش‌وپرورش که با رعایت مقررات مربوط صادرشده برای تمامی دستگاه‌های اجرایی معتبر است. بدین منظور وزارت آموزش‌وپرورش موظف است تا پایان سال 1400 نسبت به حذف ارائه کلیه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی اقدام نموده و سایر دستگاه‌ها نیز موظف‌اند فرآیندهای داخلی خود را مطابق با این مصوبه اصلاح نمایند. در این راستا وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف‌اند نسب به جایگزینی «گواهی الکترونیکی پایان تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و «گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان» به‌جای اسناد کاغذی در فرایند ثبت‌نام مهرماه 1400 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی اقدام نمایند.

ماده‌7ـ وزارت علوم تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازوکار سنجش میزان سواد دیجیتال آحاد مردم ازجمله گروه‌های آسیب‌پذیر را ظرف یک ماه تعیین و به همراه دستورالعمل نحوه ارتقای آن جهت تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه کند.

ماده‌8 ـ شهرداری کلان‌شهرها موظف هستند ظرف دو ماه خدمت الکترونیکی درخواست مجوز ساخت/ نوسازی ساختمان‌ها را طراحی، پیاده‌سازی کرده و از طریق درگاه‌های الکترونیکی خود در دسترس کاربران قرار دهند.

ماده‌9ـ به‌منظور ایجاد یکپارچگی در نظام اطلاع‌رسانی و خدمات مقابله با همه‌گیری بیماری کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف یک ماه کلیه اطلاعات مرتبط شامل وضعیت شهرها از حیث شیوع بیماری، اطلاعیه‌های صادره از طرف مراجع ذیصلاح، ثبت‌نام و اطلاع‌رسانی واکسن، آموزش‌های بهداشتی را ضمن ارائه در وبگاه‌های‌ تخصصی در درگاه ملی دولت هوشمند و سامانه دولت همراه در دسترس مردم قرار دهد.

ماده‌10ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری کلان‌شهرها موظف‌اند:

1) در طراحی، پیاده‌سازی و استقرار (شامل آموزش، آگاه‌سازی، به‌کارگیری و مشارکت‌پذیری) خدمات الکترونیکی خود، برای گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کم‌درآمد، کم‌سواد، سالمندان و مهاجران قابلیت‌های موردنیاز و تمهید کانال‌های متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع آسیب‌پذیری را فراهم نمایند.

2) در اجرای بند «ث» ماده‌67 قانون برنامه ششم و آیین‌نامه اجرایی آن برای ارائه خدمت یکپارچه توسط دستگاه‌ها، داده‌ها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز ارائه هر خدمت، توسط دستگاه خدمت دهنده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات دریافت و ارائه شود. در صورت فقدان وب‌سرویس‌های الکترونیکی درخواست به کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی ارائه شود.

3) بیانیه صیانت از داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود را منتشر و در دریافت داده‌ها و اطلاعات کاربران لحاظ نموده و به‌طور دقیق بر اجرای آن نظارت کنند.

4) خدمات الکترونیکی از طریق درگاه‌های یکپارچه دولت و همچنین (مرورگرهای تحت وب/ موبایل، برنامه کاربردی موبایل یا پیامک و ...) با قالب‌های ساده و قابل‌فهم برای گروه‌های مختلف ازجمله گروه‌های آسیب‌پذیر ارائه شود. آن دسته از خدماتی که نیازمند احراز هویت اشخاص است به‌صورت غیرحضوری با استفاده از سرویس‌های برخط احراز هویت یا کارت هوشمند ملی متناسب با سطح اعتماد ( LOA ) موردقبول دستگاه خدمت دهنده و بدون اخذ مستندات کاغذی احراز هویت شوند.

5) راهنمای کامل مراحل و فرایند ارائه خدمات (از آغاز تا پایان) با شفافیت و به‌سادگی و ترجیحاً با استفاده از محتوای چندرسانه‌ای در درگاه ارائه خدمات دستگاه درج و قبل از آغاز هر فرآیند و لزوم عضویت در درگاه در دسترس همگان باشد.

6) اطلاع‌رسانی بازه زمانی ارائه خدمات الکترونیکی (ساعت اداری یا 24 ساعت در هفت روز هفته) و میزان دسترس‌‌پذیری خدمت به‌طور شفاف در درگاه ارائه خدمت اعلام شود. در صورت قطعی‌های پیش‌بینی‌شده و رخدادهای غیرقابل ‌پیش‌بینی اختلال در ارائه خدمات، اطلاع‌رسانی شفاف در درگاه دستگاه اجرایی الزامی است.

7) دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سؤالات در درگاه ارائه خدمت پیاده‌سازی شود. در این بخش لازم است قبل از دریافت نظرات کاربران، مدت‌زمان پاسخگویی به نظرات اعلام؛ و با رعایت الزامات حریم خصوصی این نظرات نمایش داده شود.

8) انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR از طریق ایجاد سرویس ( API ) ارسال بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات توسط دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمت انجام شود.

9) دستگاه‌های اجرایی موظف هستند میزان استفاده از خدمات خود از طریق درگاه‌های مختلف ارائه خدمت را به تفکیک انواع کاربران شامل گروه‌های آسیب‌پذیر پایش و گزارش مرتبط را ضمن ارسال به دبیرخانه شورا به‌صورت ماهانه در وبگاه خود منتشر کنند.

10) بر اساس گزارش میزان استفاده خدمات لازم است به‌صورت مستمر آسیب‌شناسی دلایل عدم به‌کارگیری خدمات الکترونیکی توسط تمام گروه‌های کاربری انجام‌شده و با اصلاح شیوه ارائه خدمات، ارتقای دسترس‌پذیری و بهینه‌سازی کانال‌های دسترسی، به‌کارگیری خدمات الکترونیکی رشد مستمر داشته باشد. رتبه‌بندی خدمات بر اساس نظرات کاربران در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR به‌طور مستمر و پویا منتشر و در دسترس باشد.

11) داده‌ها و اطلاعات غیر طبقه‌بندی ناشی از وظایف محوله را با رعایت ضوابط مجموعه داده‌های باز و کاربردی در درگاه DATA.GOV.IR در دسترس عموم قرار دهند. ضوابط مربوط به این سامانه توسط کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی تعیین‌شده و در دوره‌های زمانی معین بروز رسانی ‌شود.

12) پیش از طراحی و پیاده‌سازی یا در اصلاح فرآیندهای الکترونیکی خدمات یا پیاده‌سازی مجدد؛ نظرات کاربران در خصوص نحوه الکترونیکی شدن خدمت را به‌صورت الکترونیکی دریافت و در طراحی خدمت لحاظ کرده و نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور را در درگاه ارائه خدمت منتشر و به اطلاع کاربران رسانده شود.

ماده‌11ـ وزارت کشور مکلف است در اجرای مصوبه جلسه 16 شورای اجرایی و به‌منظور نهایی سازی نقشه راه اجرایی شهر هوشمند تسریع نماید.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف